Skriv ditt varumärke
Som soloprenör är du ditt eget varumärke. Du är den som syns, hörs och kommunicerar med din målgrupp. Sannolikt som jag genom sociala medier och kanske också genom nyhetsbrev, podd och blogg. Och då behöver du skriva ditt varumärke.
Text är något alldeles extra när du vill bygga förtroende, få din målgrupp att känna förtroende för dig och också för att bygga den så vansinnigt viktiga relationen med din målgrupp. Text är med andra ord sanslöst viktigt.
Varför är text viktigt för dig som soloprenör?
Text bygger ditt varumärke
Dina texter funkar som en förlängning av dig och ditt varumärke. Oavsett om vi pratar inlägg i sociala medier, nyhetsbrev eller en bloggartikel. Dina ord speglar vem du är, vad du står för och vad du kan hjälpa dina kunder med. Genom att konsekvent kommunicera ditt budskap skapar du en stark och trovärdig identitet. Ditt varumärke.
Text skapar relation till din målgrupp (aka kunder)
När du hör av dig regelbundet lär din målgrupp känna dig. De känner och känner igen din röst, din ton och dina värderingar. De gillar dig. Eller inte. Och de som inte gillar dig och det du gör är inte för dig. Inga konstigheter.
De som gillar dig däremot, de lär känna dig, litar på dig och ser dig som den expert du är inom ditt område. Know, like & trust helt enkelt.
Text förmedlar ditt budskap
När du jobbar med dina texter har du alla möjligheter i världen att tydligt se ditt eget budskap – och på så vis också på ett enkelt, tydligt och konkret sätt förmedla det till din målgrupp.
Text skapar utrymme
Jobba smart med dina texter och få mer tid över till vad-du-nu-hellre-vill-göra. Skriv dina texter så att du kan återanvända dem. Låt ett briljant blogginlägg leva vidare som flera inlägg i sociala medier. Ditt bästa nyhetsbrev kan du omvandla till en kort video. Och så vidare.
Text utvecklar dig
Att skriva är som vilken annan färdighet som helst – du blir bättre ju mer du tränar. Om du tycker det är kämpigt att skriva bra copy – skriv ändå. Skriv mer. Inget behöver vara perfekt. Ju.
Om copy känns svårt …
… är jag med på hur du tänker och känner. Mina kunder tycker copy är svårt. Ibland skriver jag deras copy, ibland städar jag deras texter och ibland lär jag dem att skriva själva.
Vill du skriva själv tänker jag att du:
bör skriva varje dag. Korta texter räcker.
ska skriva som du pratar. Pratcopy helt enkelt.
kan prova att hoppa i din målgrupps skor – Vad behöver de hjälp med? Hur kan du förenkla deras liv?
Att skriva bra copy är inte bara ett verktyg för din marknadsföring. Bra copy är en gigantisk styrka i ditt företagande. Så skriv tycker jag. Och vill du ha min hjälp vet du var du når mig.
Be my guest
Den 27 februari 2025 är du välkommen till mig. Då håller jag ett webinar – Skriv nyhetsbrev som säljer – och jag lär dig att hur du skriver nyhetsbrev som gör just det. Säljer.
Jag avslöjar fem hemlisar som är bra för dig att känna till. Om du vill sälja genom dina nyhetsbrev vill säga. Och jag avslöjar också hur och varför din frukostmacka spelar roll för din konvertering.
Jag tänker att nyhetsbrev är en marknadsföringsstrategi du varken vill eller har råd att missa så häng med mig under en timmes webinar tycker jag. Vare sig du är på en plats där du precis börjat fundera på nyhetsbrev, eller om du skriver för fullt – men utan att sälja.
Webinaret är kostnadsfritt och du bokar din plats här.
AI + text = sant
Eller, det kan vara sant. Beroende på hur du väljer att använda AI. För mig är AI ovärderlig i mitt arbete. Dock får hen/den/det aldrig skriva mina texter. Aldrig. I avsnitt 77 av podden Skriv dig till framgång berättar jag hur jag använder AI och hur du kan använda dig av AI. Men skriv själv. Lova? Lyssna på avsnitt 77 av Skriv dig till framgång här.
Varma hej ♡