Du vill att dina texter ska konvertera
Fattar. Då behöver du ta dig dit. Och det är ditt ansvar. Att skylla på algoritmer eller att “folk inte förstår” är förvisso ganska skönt. Men leder ingen vart. För att nå förändring behöver du göra förändring. Det finns inga genvägar.
Jag har varit där. Och Kanske du.
Så här:
Du har lagt tid och kärlek på ditt nyhetsbrev. Kanske till och med och verkligen hittat din bästa ämnesrad, puttat in en dos storytelling, lagt till en mjuk call to action, du klickar iväg det … och sen? Det är tyst.
Inga svar.
Inga klick.
Ingen konvertering.
Det är lätt att känna sig deppig då. Eller hur? Ännu lättare är det att skylla på algoritmer och/eller att folk inte förstår. Men vet du – det handlar inte om dem. Det handlar om ditt sätt att kommunicera.
Tough love. Jag vet. Men se det som goda nyheter. Utebliven respons skvallrar om att du behöver hitta ett nytt sätt att prata på. Utan att tappa din röst. Se det som din chans.
Så tar du ett nytt grepp om din text
Det finns så klart många sätt, och jag tänker så här:
Om din öppningsfrekvens är väldigt låg – ta ett nytt grepp om ämnesraden.
Om dina nyhetsbrev öppnas men väldigt få klickar – se över hur du faktiskt leder dem vidare.
Om antalet besökare på din landnings- eller säljsida är högt men konverteringen uteblir – se över hur du kommunicerar. Även mellan raderna. Hur tydlig är du?
Om dina inlägg i sociala medier får massor av hjärtan men inga kommentarer – klura på om du formulerat dig mer som en monolog än att bjuda in till samtal.
Hitta skvallret mellan raderna
Och du, förändring behöver inte alltid vara så himla drastisk. Det kan räcka med ett nytt perspektiv. Ett nytt sätt att formulera det du vill säga. Hitta skvallret mellan raderna. Och så.
Men det här kräver att du vågar titta på det som inte funkar just nu – på ett ärligt sätt. Och också ställa dig frågan: Vad behöver jag göra annorlunda?
Det är där det börjar.
Att skriva på sin kammare …
… och få hela bilden klar för sig är inte helt lätt. Mycket enklare är att köra på i gamla hjulspår. Eller hur? Men gör inte det. Jag finns ju här. Mina ögon ser saker i texter som är svåra för dig att upptäcka. För att du är van vid dem.
Vill du boka en VIP-timme med mig så mejla mig på hej@jessicaroosrahmquist.se. Eller gå med I Skriv dig till framgång. Ett community för soloprenörer som vill skriva copy som gör jobbet. Du kan läsa mer om Skriv dig till framgång här.
Skriv mjuk säljcopy
Att sälja med dina texter innebär inte att du ska gapa och skrika “Kom å köp!”. Sälj mjukt. Som en varsam strykning över kinden. Det är så mycket trevligare. Om mjuk säljcopy pratar jag om i avsnitt 90 av Podden Skriv dig till framgång. Lyssnar gör du här.
Varma hej ♡