Säljande psykologi – så skriver du texter som får din målgrupp att känna: "Det här är för mig"

 

Säljande psykologi. Smaka på orden en sekund. Visst låter det lite… lurigt? Som om det handlar om manipulation eller knep för att få folk att köpa saker de egentligen inte vill ha? Som lur helt enkelt. Ändå är det precis tvärtom.

dansande_kvinna_pengaregn_roos_rahmquist
 

Säljande psykologi handlar inte om att övertala. Det handlar om att förstå. Att lyssna, känna in och skriva texter som möter din målgrupp där de är – och få dem att känna: “Wow! Hon förstår mig.”

Vi köper med känslor

De flesta köpbeslut vi människor fattar är känslomässiga. Snabba. Ofta omedvetna. Känner du igen dig? Först i efterhand letar du efter logiska skäl för att rättfärdiga ditt köp.

Så om du vill skriva texter som säljer – oavsett om det handlar om en kurs, ett medlemskap, en tjänst eller ett inlägg – behöver du börja i känslan.

Vad vill du väcka hos läsaren? Engagemang? Trygghet? Köplust? Det behöver du veta och när du har klarhet i det – då kommer säljande psykologi in som ett ankare att hålla fast vid.

Förstå din målgrupp på djupet

Det är själva grunden. Säljande psykologi börjar med empati. Att förstå vad din målgrupp längtar efter. Vad de kämpar med. Vad som skulle få dem att ta ett steg närmare dig.

Det handlar inte om att lista produktens alla fördelar. Tro mig.

Det handlar om att visa hur det du erbjuder möter deras behov eller löser deras problem – på riktigt. Det är där du bygger förtroende.

Upplevelsen är grejen med din text

En text som känns varm, mänsklig och personlig gör något med oss. Eller hur? Den skapar närhet. Den gör det lättare att känna tillit. Och säljande psykologi handlar om att skapa just den upplevelsen:

  • att din läsare känner sig sedd

  • att dina ord väcker igenkänning

  • att det känns som att ni pratar med varandra, inte som att du försöker sälja något.

Fyra psykologiska principer du kan använda i dina texter

1. Sociala bevis
Visa att andra har fått resultat. Lyft fram citat, recensioner, berättelser. Det hjälper din läsare att tänka: “Om det funkade för henne, kanske det kan funka för mig.”

2. Brådska – på ditt sätt
När något bara finns under en viss tid, blir vi mer benägna att agera. Skriv “sista chansen” om det passar din ton, eller “nu är det brådis” om du vill ha ett mjukare uttryck.

3. Reciprocity – bjud på något först (aka var bjussig)
När du ger först, till exempel ett gratis tips eller en checklista, ökar viljan att ge något tillbaka.

4. Auktoritet utan att bli dryg
Du är expert inom ditt område. Visa det genom att dela kunskap och erfarenhet, utan att bli högtravande.

Så skriver du med känsla

Jag går rakt på sak:

  • Undvik att skriva på näsan – inspirera istället för att övertala

  • Måla upp bilder din läsare kan känna igen sig i

  • Använd sinnesintryck – dofter, känslor, smak

  • Skriv med aktiva verb

  • Var tydlig – hellre “inom tre veckor” än “inom kort”

  • Och framför allt: skriv så att din läsare känner sig inkluderad och viktig.

Och ja – rubrik och CTA gör skillnad

Rubriken avgör om texten blir läst. Så lova mig att du vågar använda känslor, sociala bevis eller visa på en konkret vinst med ditt erbjudande. Lova?

Och när du har din läsare med dig – guida henne vidare med en vänlig, tydlig call to action. Du vet vad jag brukar säga, ta din läsare i handen och promenera mot målet – som du bestämt.

Det är inte pushigt. Det är service på hög nivå. Det är att visa vägen. Att inte låta din målgrupp gå vilse.

Ska vi säga så?

Sälj med nyhetsbrev

Bakom kulisserna ger jag min kurs Lyckas med nyhetsbrev en total make over. Och det var nog sista gången jag kallade kursen för just det. Även namnet har fått sig en make over: Sälj med nyhetsbrev.

I augusti/september nylanserar jag Sälj med nyhetsbrev och vet du – du kan redan nu ställa dig på väntelistan till allt roligt som händer vid lanseringen. Det blir lives, webinar i plural, bonusar och mycket mera.

Att skriva upp dig på listan innebär inga förpliktelser, bara att du är bland de första som får ta del av allt roligt som händer runt lanseringen. Väntelistan hittar du här.

Sälj med nyhetsbrev är kursen för dig som vill skriva nyhetsbrev som bygger relation med och skapar förtroende hos din målgrupp. Och för dig som faktiskt vill sälja med dina nyhetsbrev.

Kursen är digital men jag lämnar dig inte i sticket. Vi kommer ha liveträffar och du har tillgång till en Facebook-grupp där du kan ställa dina frågor. Och du kommer ha möjlighet att boka personlig feedback på dina nyhetsbrev.

Så ja. Skriv upp dig här.

Varma hej ♡

Jessica

Nästa
Nästa

Så skriver du en "Om mig"-sida dina kunder älskar