Så skriver du en "Om mig"-sida dina kunder älskar

 

Har du också suckat framför datorn och tänkt: “Huuuur ska jag skriva om mig själv utan att det blir stelt, för långt eller, ve och fasa, skrytigt?” Du är inte ensam. Många soloföretagare fastnar just här – på “Om mig”-sidan. Men vet du ? Den sidan kan faktiskt bli en av de mest kraftfulla på hela din webbplats. Om du skriver den rätt.

Guldballonger-kvinna-stol-lyx-roos-rahmquist
 

I det här inlägget får du ett konkret och varmt sätt att tänka på din “Om mig”-sida – så att den både stärker relationen till dina besökare och leder dem vidare till ett “Ja tack!”

Varför är “Om mig”-sidan så viktig?

Din besökare kanske redan har kikat på dina tjänster, skrollat en aning på startsidan och nu … nu vill hen veta mer. Vem är du? Egentligen? Kan jag lita på dig? Känns det här som en person jag vill jobba med?

Det är det “Om mig”-sidan ska svara på. Inte bara genom vad du säger – utan hur.

Och nej, det handlar inte om att rabbla upp utbildningar, gamla jobb eller hur många barn du har. Det handlar om att skapa förtroende, igenkänning och relation. På riktigt

Så här skriver du din “Om mig”-sida – steg för steg



1. Börja med kunden – inte dig själv

Hoppa över “Jag heter …” och gå direkt till det som faktiskt fångar intresset: läsarens situation. Visa att du förstår hur hen har det – det bygger direkt igenkänning och gör att texten känns relevant från första raden.

Så här:
Du är småföretagare med stora visioner – men texterna vill inte riktigt samarbeta. Du vet vad du vill säga, men det blir inte som du tänkt dig. Jag fattar precis.

2. Berätta varför du gör det du gör

Dela din drivkraft. Vad är det som får dig att så gärna vilja hjälpa just din målgrupp? Hur såg din väg hit ut – på ett sätt som kunden kan känna igen sig i eller inspireras av?

Så här:
Jag vet hur frustrerande det är att sitta med ett tomt dokument och känna att inget blir rätt. Så jag blev skrivcoach – för att hjälpa andra hitta orden som både känns och säljer. Helt enkelt.

3. Visa din kompetens – men knyt den till kundnyttan

Det är helt okej att nämna din erfarenhet och dina meriter – men gör det med fokus på vad det betyder för kunden.

Så här:
Efter tio år som copy och över femtio webbsidor i bagaget vet jag vad som får läsare att stanna kvar – och klicka på “boka”.

4. Våga vara personlig

Det är här du får blanda in lite vardag. Jippie – eller hur? Något som visar vem du är – utan att bli privat. Det gör dig mänsklig, vilket skapar trygghet.

Så här:
När jag inte skriver texter dricker jag te i mängder, dansar fuldans i köket och har en lätt beroendeframkallande relation till fina anteckningsböcker.

5. Avsluta med en tydlig inbjudan

Många missar det här. Men din “Om mig”-sida ska alltid ha en call to action. Vad vill du att läsaren ska göra nu?

Så här:
Nyfiken på hur jag kan hjälpa dig? Läs mer om mina tjänster här.
Vill du få konkreta skrivtips direkt i inboxen? Anmäl dig till mitt nyhetsbrev.
Redo att boka en VIP-timme? Klicka här.

Så sammanfattar vi “formulan” som ger dig bästa “Om mig”-sidan

  • Skriv med läsaren i fokus

  • Dela ditt varför

  • Visa vad du kan – kopplat till vad kunden behöver

  • Bjud på något personligt

  • Avsluta med en tydlig väg vidare – ta din läsare i handen och promenera mot målet.

Övertyga utan att övertala

Det är vad dina texter behöver göra. Att skriva säljande är inte detsamma som att övertala någon att investera hos dig. Däremot behöver du övertyga dem om att du är guld, om att det är just du som kan hjälpa dem att lösa sina problem – så att de verkligen känner att du är för dem.

Om just det här pratar jag om i veckans poddavsnitt. Avsnitt 93 av min podd Skriv dig till framgång hittar du här.

Varma hej ♡

Jessica

Nästa
Nästa

Kom igång & skriv – även när det känns omöjligt